Na de verkiezingen

De resultaten van de verkiezingen

De resultaten van de verkiezingen kan je hier raadplegen

Het initiatiefrecht

De stemmenkampioen van de grootste lijst krijgt na de gemeenteraadsverkiezingen het initiatiefrecht om een meerderheid te vormen. Deze verkozene krijgt 14 dagen de tijd om een meerderheid te vormen vanaf de dag die volgt op de dagtekening van het proces-verbaal van de verkiezingen. Dit gaat dus ten vroegste in op maandag 14 oktober!

Wie aan zet is wordt bepaald door het formulier G86 dat deel uitmaakt van het PV van de verkiezingen.

Meer info hierover is te vinden via deze pagina

Concreet:
De tabel hieronder toont in detail wie het initiatiefrecht heeft en tot wanneer dit loopt. 
De algemeen directeur publiceert hieronder wie het initiatiefrecht heeft en wanneer het eindigt.
Bij overgang van het initiatiefrecht zal de algemeen directeur betrokkene ook persoonlijk inlichten.

Houder initiatiefrecht (naam/fractie)Startdatum Loopt tot en met vervaldag 
Joris Nachtergaele (N-VA)Maandag 14 oktober 2024Vrijdag 18 oktober 2024. 
Joris Nachtergaele, houder van het initiatiefrecht diende op 18 oktober 2024 een gezamenlijke akte van voordracht in. Daardoor is het initiatiefrecht geëindigd.

 

 

 

 

 

Het initiatiefrecht neemt een einde:

  • als de houder van het initiatiefrecht een meerderheid heeft gevormd door de indiening van een gezamenlijke akte van voordracht voor de schepenen
  • als elke houder van het initiatiefrecht dit recht heeft uitgeput
  • uiterlijk op de 3e dag voor de installatievergadering van de gemeenteraad.

Het initiatiefrecht gaat over naar de stemmenkampioen van de volgende lijst in afnemende volgorde van lijstgrootte als:

  • de houder van het recht binnen de voorziene termijn van 14 dagen geen gezamenlijke akte van voordracht voor schepenen heeft ingediend
  • de houder van het initiatiefrecht via een verklaring van afstand aangeeft dat hij afziet van zijn recht.

Als het initiatiefrecht overgaat, start de volgende periode van 14 dagen de dag nadat de handeling die het initiatiefrecht doet overgaan, zich voordoet. Dit wordt bekendgemaakt hier op deze webpagina en de houder zal ook telefonisch op de hoogte gebracht worden door de algemeen directeur.

Akte van voordracht en opvolging

De raadsvoorzitter, de schepenen, de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) worden verkozen via een akte van voordracht. 

De bij de algemeen directeur in te dienen modellen van voordrachtakten zijn vanaf 13 oktober om 18 uur te vinden op deze site.
Het is belangrijk de modellen te gebruiken die daar te vinden zijn en geen oude of andere modellen te gebruiken (ze moeten immers de voorziene datumstempel bevatten op straffe van onontvankelijkheid). De modellen bevatten ook de ontvankelijkheidsvoorwaarden.

Sancties bij niet naleven van het initiatiefrecht

De gezamenlijke akte van voordracht voor de schepenen die buiten het initiatiefrecht om is ingediend of ondertekend, is onontvankelijk. De verkozenen die een gezamenlijke akte van voordracht voor de schepenen ondertekenen met miskenning van het initiatiefrecht kunnen geen mandaat als raadsvoorzitter, schepen, burgemeester of voorzitter BCSD meer uitoefenen voor de duur van de legislatuur.

Aanduiding burgemeester

Inzake de aanduiding van de burgemeester wordt er - in tegenstelling tot de vorige verkiezingen in 2018 - niet meer gewerkt met een voordracht. 
De verkozene met de meeste naamstemmen van de grootste coalitiefractie wordt automatisch aangewezen-burgemeester.
Deze verkozene zal op de installatievergadering de eed afleggen als aangewezen-burgemeester. De gemeenteraad stelt nadien de Vlaamse Regering in kennis van de eedaflegging. Vervolgens wordt het benoemingsproces opgestart.

Meer info over de aanduiding van de burgemeester is te vinden via deze pagina.

De coalitie wordt gevormd door alle fracties die deel zullen uitmaken van het college/vast bureau (dus schepenen die zijn voorgedragen + de toegevoegde schepen (voorzitter BCSD)).

Aantal leden BCSD en lijstenverbinding

Het BCSD zal - de voorzitter niet meegeteld - bestaan uit 6 leden.

De toewijzing ervan aan de fracties is in verhouding tot het aantal zetels in de raad voor maatschappelijk welzijn conform art. 91 van het decreet lokaal bestuur. Verkozenen van lijsten kunnen eventueel verklaren dat zij zich met elkaar willen verbinden (lijstenverbinding) en dit doen ze dan via een verklaring van lijstenverbinding.

Een verklaring van lijstenverbinding alsook de voordrachtakte zelf is te vinden op deze pagina

Dergelijke verklaring van lijstenverbinding dient aan de algemeen directeur te worden bezorgd uiterlijk 2 werkdagen voor de uiterste datum van indiening van de akten van voordracht. De uiterste datum van indiening van de voordrachtakte is 3 dagen voor de installatievergadering (2 december).

Concreet:
- de uiterste datum voor indienen van verklaring van lijstenverbinding is woensdag 27 november 2024. 
- de uiterste datum voor indienen van akten van voordacht is vrijdag 29 november 2024. 
- de installatievergadering is op 2 december 2024. 

Zodra de uiterste datum voor indienen van lijstenverbinding is verstreken zal (de dag nadien) hieronder het resultaat van die berekening en de verdeling tussen de fracties gepubliceerd worden.
De fracties zullen hiervan ook onmiddellijk worden verwittigd voor zodra er uitsluitsel is over eventuele verklaringen van lijstenverbinding.

Onderstaand overzicht is onder voorbehoud van lijstenverbinding. 
Het BCSD bestaat uit - de voorzitter niet meegeteld - 6 leden.

FractieAantal leden in het BCSD
N-VA Maarkedal3
KoMop voor Maarkedal2
cd&v1

 

 

 

 

Leden politieraad

Maarkedal heeft ook vertegenwoordigers in de politieraad van de politiezone. Ook hier wordt gewerkt met voordrachten. Conform artikelen 2, 4 en 5 van het KB van 20 december 2000, zoals gewijzigd bij KB 7 november 2018, dienen de voordrachtakten, in dubbel exemplaar, op het gemeentehuis te worden ingediend op een datum vastgesteld door de burgemeester, die tussen de vierde en zevende dag valt voor de oproeping van de gemeenteraadsleden (oproeping tot installatievergadering uiterlijk 8 dagen voor de vergadering) voor de vergadering tijdens dewelke de verkiezing van de leden van de politieraad zal plaatsvinden, wat in Maarkedal 2 december is. Nadere info hieromtrent en omtrent de indiening van voordrachten daarvoor worden ten gepaste tijde aan elke fractie bezorgd. De uittredende burgemeester zal hiervoor initiatief nemen en een nota bezorgen aan de raadsleden uiterlijk 5 dagen voor de door de burgemeester vastgestelde datum.

Meer info

Voor alle verdere vragen, hulp, praktische en juridische zaken inzake indiening van voordrachten kan uiteraard steeds contact opgenomen worden met de algemeen directeur op 055 33 46 41 of algemeendirecteur@maarkedal.be.

Wil je als kandidaat meer weten over het initiatiefrecht, de coalitievorming en de installatie van de lokale bestuursorganen? 
Op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur kan je een webinar over de installatievergadering herbekijken.