Inname openbaar domein

Aanvragen inname openbaar domein

Wanneer je het openbaar domein inneemt, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van werken, een verhuis, het tijdelijk stapelen van bouwmaterialen … heb je een toelating of vergunning van de gemeente nodig. De aanvragen hiervoor verlopen via een online systeem, gekoppeld aan GIPOD (Generiek Informatieplatform Openbaar Domein).
Als bij de inname ook signalisatie nodig is, om bijvoorbeeld weggebruikers voor gevaren en verkeersbelemmeringen te waarschuwen of om parkeerplaatsen voor te behouden, wordt meteen ook een signalisatievergunning voorzien binnen het aanvraagproces.

Voorbeelden van inname van het openbaar domein 

Enkele voorbeelden:

  • het voorbehouden van een parkeerplaats voor een verhuiswagen of -lift
  • het tijdelijk plaatsen van een betonmolen, torenkraan, een container, ... bij verbouwingswerken
  • het stockeren van bouwmaterialen op het voetpad of een parkeerplaats
  • het tijdelijk afsluiten van een weg, bv. voor snoei- of onderhoudswerken, ...

Inname openbaar domein langs gewestwegen

Heeft de inname betrekking op een gewestweg? Dan heb je naast de toelating van de gemeente ook de toelating van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nodig.
De aanvraag bij AWV verloopt via het online aanvraagformulier van AWV

De aanvraag

  • Een gewone inname openbaar domein (zonder politiereglement): breng je aanvraag ten laatste vijf werkdagen vóór de inname in orde. 
  • Een inname openbaar domein waarbij ook de opmaak van een politiereglement nodig is (bijvoorbeeld omdat een deel van de weg tijdelijk moet afgesloten worden, dit is een inname 'mét hinder'): breng je aanvraag ten laatste tien werkdagen vóór de inname in orde.

Let op: de e-mails die door het aanvraagsysteem verstuurd worden komen mogelijk in je map met ongewenste mails. Check dus zeker de spamfolder van je mailbox!

Hulp nodig?

Kan je de aanvraag niet online invullen, of wens je hulp bij het invullen?
Maak een afspraak met de dienst Omgeving en Wonen. Dit kan telefonisch via 055 33 46 40 of online via www.maarkedal.be/afspraken.

Na de aanvraag

Nadat de diensten je aanvraag onderzocht en goedgekeurd hebben, ontvang je een betaalverzoek. Na betaling ontvang je jouw vergunning(en) via mail (of post).
Let op: de e-mails die door het aanvraagsysteem verstuurd worden komen mogelijk in je map met ongewenste mails. Check dus zeker de spamfolder van je mailbox! 

Kostprijs

  • Innames korter dan zeven dagen: een forfaitaire kost van 6 euro.
  • Innames langer dan zeven dagen: een forfaitaire kost van 6 euro + een retributie van 0,10 euro per ingenomen m² en per dag vanaf de 8ste dag.
  • Bij een eventuele verlenging of wijziging van de periode is het forfaitaire bedrag niet opnieuw verschuldigd.
  • Het eventuele gebruik van signalisatiemateriaal, gekoppeld aan de inname, is kosteloos.
  • Laattijdige aanvragen: een forfaitaire kost van 10 euro (6+4).
  • Innames die niet vooraf aangevraagd werden: een forfaitaire kost van 26 euro (6+20).

Gebruik van signalisatiemateriaal

  • Het eventuele gebruik van signalisatiemateriaal, gekoppeld aan de inname, is kosteloos en kan door de aanvrager afgehaald en teruggebracht worden aan de gemeentelijke loods (naast het recyclagepark, Stationsberg) tijdens de openingsuren van het recyclagepark op vertoon van de vergunning.
  • Het terugbrengen van ontleend materiaal gebeurt binnen de vijf werkdagen na inname en gebruik.
  • Wanneer materiaal na ontlening beschadigd is of ontbreekt, wordt de werkelijke kostprijs voor de herstelling of vervanging bijkomend aangerekend.
  • Bij laattijdig terugbrengen van ontleend materiaal zal per begonnen vijf werkdagen een bedrag van 25 euro aangerekend worden. 

Het retributiereglement

Het retributiereglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 februari 2023, kan je hier raadplegen.