Uittreksel uit het bevolkingsregister

Een uittreksel uit het bevolkingsregister bevestigt dat een inwoner is ingeschreven in het bevolkingsregister.

Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals

  • naam en voornamen
  • datum en plaats van geboorte
  • rijksregisternummer
  • de woonplaats
  • burgerlijke staat
  • beroep
  • nationaliteit
  • de datum sinds wanneer je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van je gemeente

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen

  • jezelf
  • je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager

Procedure

Je kan het uittreksel aanvragen

  • aan het loket van de dienst Burgerzaken
  • online met je elektronische identiteitskaart (eID) bij het e-loket of bij het Rijksregister ('Mijn Dossier')

Anderen kunnen het attest enkel aan het loket aanvragen.

Wat meebrengen

Als je het attest zelf ophaalt

  • je identiteitskaart of verblijfsvergunning

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • je identiteitskaart

Tarief

gratis