Ombudsdienst inschrijvingen

Wat zijn de taken van de Ombudsdienst Inschrijvingen voor het Basisonderwijs Maarkedal?

De Ombudsdienst Inschrijvingen staat in voor de eerstelijnsbehandeling van:

  • klachten of vaststellingen over technische fouten of zuiver materiële vergissingen voor of na de definitieve toewijzing *
  • vragen over een erkenning van een uitzonderlijke situatie **
  • de evaluatie van de behandelde klachten en vaststellingen met het oog op eventuele bijsturing van de aanmeldingsprocedure

* Een zuiver materiële vergissing is een materiële fout of een verschrijving, begaan bij de materiële verrichtingen die gepaard gaan met de aanmelding en bij de werking van het aanmeldingssysteem, zoals bijvoorbeeld een fout huisnummer intikken tijdens het aanmelden. Vereist is wel dat het een materiële fout of verschrijving betreft waarover nauwelijks discussie mogelijk is. Het betreft met andere woorden een onoplettendheid die met een eenvoudige precisering kan worden rechtgezet. Om een zuiver materiële vergissing te kunnen inroepen moet de betrokkene te goeder trouw gehandeld hebben.
Een technische fout kan zich te allen tijde voordoen. Zo kan bijvoorbeeld het registratiesysteem uitvallen waardoor de betrokkenen zich niet kunnen registreren of kunnen er fouten geslopen zijn in het algoritme waardoor niet alle voorrangsgroepen de voorrang hebben gekregen waar ze recht op hebben.

** Een uitzonderlijke situatie is een geval waarbij de betrokkene voor een specifieke school waarvoor hij aanmeldt, een uitzonderlijke situatie inroept die alleen van toepassing is op de leerling in kwestie in die school en waarbij die inschrijving de enige mogelijkheid is om de toegang tot onderwijs te garanderen.

Hoe is de Ombudsdienst Inschrijvingen samengesteld? 

De samenstelling van de Ombudsdienst Inschrijvingen bestaat minstens uit volgende leden:

  • één vertegenwoordiger van een erkende of niet erkende oudervereniging vanuit elke school
  • één directielid van elke school
  • één vertegenwoordiger van elk schoolbestuur
  • de contactpersoon van het gemeentebestuur

De samenstelling voor het schooljaar 2024-2025 vind je hier

Indienen van een klacht of vaststelling, of vraag tot erkenning van uitzonderlijke situaties

Wil je een klacht of vaststelling indienen over een technische fout of een zuiver materiële vergissing?
Of wil je de erkenning van een uitzonderlijke situatie aanvragen? 
Vul het online formulier in via één van onderstaande links. 

Het reglement van orde van de Ombudsdienst Inschrijvingen 

De werking van de Ombudsdienst Inschrijvingen is vastgelegd in een reglement van orde