Veelgestelde vragen
Moet ik mijn kind aanmelden?
Aanmelden is zeker aanbevolen, maar niet verplicht. Als je je kind niet aanmeldt, kan je pas inschrijven in een basisschool in Maarkedal tijdens de vrije inschrijvingen. Deze starten vanaf 27 mei 2025 voor het schooljaar 2025-2026. Op dat moment zullen minder vrije plaatsen beschikbaar zijn.
Voor welke scholen kan ik mijn kind aanmelden?
Alle basisscholen in Maarkedal doen mee. Een overzicht van alle scholen vind je hier.
Je kan je kind aanmelden voor meerdere scholen.
Kan ik mijn kind voor verschillende scholen aanmelden?
Ja, je kan je kind aanmelden voor meer dan één school. Door meer dan één school van voorkeur op te geven, vergroot je de kans op een plaats voor jouw kind in een school in Maarkedal.
Als je maar één school opgeeft en er is geen plaats in die school, dan moet je wachten tot de start van de vrije inschrijvingsperiode om in te schrijven.
Geef ik een rangorde aan de scholen die ik verkies?
Zet de scholen in volgorde van jouw voorkeur. Het systeem houdt bij de ordening in eerste instantie rekening met de schoolvoorkeur.
Wanneer je kind een plaats toegewezen krijgt in de school van eerste voorkeur, betekent dit dat je geen recht meer hebt op een plaats in een school die lager gerangschikt staat.
Wanneer je kind een plaats toegewezen krijgt in een andere school dan die van de eerste keuze, dan blijft je kind op de wachtlijst staan van de school van eerste keuze. Als er in die school plaats vrijkomt, dan kan het zijn dat je je kind toch nog in die school kan inschrijven. De school neemt daarvoor contact op.
Is het tijdstip waarop ik mijn kind aanmeld van belang?
Neen. Het tijdstip waarop je je kind aanmeldt is niet van belang om de rangschikking te bepalen. Je kan dus vanaf 27 februari om 8 uur tot en met 19 maart om 16 uur je kind aanmelden.
Welke gegevens heb ik nodig om mijn kind aan te melden?
Je hebt het rijksregisternummer van je kind nodig om het aan te melden. Het rijksregisternummer start met de geboortedatum van je kind en kan je terugvinden op zijn/haar kids ID (achteraan) of op een klevertje van de mutualiteit van je kind. Je kan ook terecht bij de dienst Burgerzaken van je woonplaats voor een bewijs van gezinssamenstelling. Vraag daar om het rijksregisternummer van je kind op het attest te vermelden.
Kan mijn kind toegewezen worden aan een school die ik niet heb gekozen?
Neen, je kind kan enkel toegewezen worden aan één van de scholen waarvoor je hebt aangemeld.
Hoeveel vrije plaatsen zijn er?
Het aantal vrije plaatsen vind je hier.
Hoe worden de vrije plaatsen verdeeld?
Broers/zussen en kinderen personeel
Bij de toewijzing hebben kinderen die al een broer of zus hebben op school en kinderen van personeelsleden recht op voorrang.
Ze moeten ook wel aanmelden via de centrale website om onder de voorrangsregeling te vallen.
Alle andere kinderen
Voor de overige aanmeldingen gelden volgende criteria in deze volgorde:
- schoolkeuze
- wandelafstand tussen domicilieadres van het kind en het adres van de school
- toeval
De software wijst plaatsen toe op basis van voorkeur en afstand van het domicilieadres van het kind tot de school. Hoe gaat dit precies in zijn werk?
- Eerst worden de voorrangsgroepen (broers/zussen en kinderen van personeel ) toegewezen aan de verschillende scholen. Wanneer er onvoldoende plaatsen zijn om deze kinderen een plaats toe te wijzen in een bepaalde school, hebben broers/zussen voorrang op kinderen van personeel. Wanneer er onvoldoende plaatsen zijn, worden de leerlingen in de voorrangsgroep geordend op basis van afstand (domicilieadres ten opzichte van de school).
- Vervolgens wordt per school een lijst opgesteld van alle kinderen die deze school als eerste keuze opgaven. Als er voldoende plaatsen vrij zijn in de school van je eerste keuze, dan wordt deze automatisch toegewezen. Als de vraag groter is dan de vrije plaatsen, worden de aangemelde kinderen gerangschikt op basis van afstand en krijgen kinderen die dichtst bij school wonen voorrang.
- Als het systeem jouw kind een plaats kan toekennen in een bepaalde school, dan verwijdert het de naam van jouw kind uit alle lijsten van scholen met een lagere voorkeur. Voor de school waarvoor je een plaats kan worden toegewezen, ontvang je een ‘ticket voor inschrijving in de school'.
- Het systeem bewaart de naam van je kind in de lijsten van scholen met een hogere voorkeur. Voor deze scholen blijft je kind op de wachtlijst van deze school staan.
- Let op: aangezien schoolkeuze voorrang heeft op afstand, kan iemand die geen plaats heeft bij school van 1ste keuze, ook bij school van 2de keuze uit de boot vallen, dit ten voordele van anderen met grotere afstand domicilie-school die die school wel als 1ste keuze opgaven!
Welk adres geef ik op?
Geef het domicilieadres van het kind op.
Ouders kunnen ook het toekomstig domicilieadres gebruiken, mits staving met bewijsdocumenten (bv. aankoopbewijs, eigendomsbewijs, huurcontract, bouwvergunning …). Neem voor het indienen van het bewijsdocument contact op met secretariaat@maarkedal.be.
Hoe wijzig ik mijn gegevens in het aanmeldingssysteem?
Neem contact op met de beheerder van het aanmeldingssysteem via secretariaat@maarkedal.be.
Wat is een toewijzingsbrief of 'ticket' voor inschrijving?
Ouders ontvangen na de aanmeldperiode, uiterlijk op 26 maart 2025 een toewijzingsbrief. Op deze toewijzingsbrief staat vermeld in welke school je je kind zal kunnen inschrijven tijdens de inschrijvingsperiode. Met deze brief of 'ticket' ben je zeker van een plaats voor jouw kind in de betrokken school.
LET OP: Als je je kind niet inschrijft tijdens de inschrijvingsperiode, vervalt de voorrang die je kind geniet door de aanmelding. Laat de inschrijvingsperiode dus niet voorbij gaan, maar maak - na ontvangst van de toewijzingsbrief - tijdig een afspraak met de school om de inschrijving in orde te brengen.
Waar kan ik terecht met klachten en opmerkingen?
Met klachten en opmerkingen kan je terecht bij de Ombudsdienst Inschrijvingen voor het basisonderwijs in Maarkedal.
Meer info over deze ombudsdienst en het indienen van een klacht of opmerking vind je hier.
Nadat je klacht over een technische fout of materiële vergissing behandeld werd door de Ombudsdienst Inschrijvingen, kan je als ouder beroep indienen bij de Commissie inzake Leerlingenrechten (CLR).
Wat heb ik nodig om mijn kind in te schrijven in de school ?
Breng volgende documenten mee bij de inschrijving:
- je toewijzingsbrief voor inschrijving in de school
- indien je dit hebt, de kids-ID van je kind
- je eigen identiteitskaart (de identiteitskaart van de ouder of voogd die inschrijft)
- indien van toepassing: een bewijs van het toekomstige domicilieadres waarmee je aangemeld hebt, indien dit verschillend is van het huidige domicilieadres
Wat als ik geen computer of internet heb?
Indien je niet over een computer beschikt of hulp nodig hebt bij het aanmelden, kan je contact opnemen met een school naar keuze. Een overzicht van de scholen vind je hier. Je kan ook een afspraak maken met de contactpersoon bij het gemeentebestuur via secretariaat@maarkedal.be of via 055 33 46 42. De school of contactpersoon van de gemeente helpt je dan met het aanmelden. Maak hiervoor tijdig een afspraak!