Overheidsopdrachten - zaken doen met de gemeente

Wil je zaken doen met de gemeente Maarkedal? 

Het lokaal bestuur kan beroep doen op derden voor de aankoop van goederen, de uitvoering van diensten of studies, de aanleg van openbare werken, bouw- en onderhoudswerken, groenaanleg en groenonderhoud... Hierbij moet telkens de regelgeving voor overheidsopdrachten nageleefd worden. 

De wet op overheidsopdrachten van 17 juni 2016 werd gewijzigd op 8 februari 2023. Er werden een aantal belangrijke aanpassingen doorgevoerd om meer transparantie te krijgen en op een meer gestructureerde wijze gegevens te verzamelen. Dit betekent onder meer dat sinds 4 september 2023 offertes voor overheidsopdrachten ingediend moeten worden via het nieuwe e-Procurement platform. 

Het platform e-procurement

De federale dienst overheidsopdrachten (‘procurement’ in het Engels) bundelt op de website e-procurement alle informatie over openstaande en afgesloten overheidsopdrachten. In het luik e-notification kun je een profiel op maat aanmaken om automatisch te worden geïnformeerd over overheidsopdrachten binnen het eigen interesseveld. Via de applicatie e-tendering kun je dan vervolgens ook een gepaste offerte indienen.

TIP! Wens je mee te dingen voor een opdracht? Maak tijdig jouw persoonlijke account aan en wacht niet tot de uiterste deadline om een offerte in te dienen!

Wegwijs in het platform e-procurement

Op de website van het e-procurement helpcentrum vind je stap per stap handige info, filmpjes, handleidingen... 
Via het overzicht hieronder lijsten we de belangrijkste informatie voor je op. 

  • Registratie
    • Persoonlijk account aanmaken/registreren als nieuwe gebruiker: handleiding 
    • Aanmaken/toevoegen van jouw onderneming en visitekaartje: handleiding
       
  • Aanbestedingen bekijken
    Via het bulletin der aanbestedingen (BDA) kan je alle openstaande en afgesloten overheidsopdrachten raadplegen, zowel van het lokaal bestuur Maarkedal als van andere overheden.
  • Indienen van offertes
    Offertes moeten digitaal via het platform ingediend worden. Volg nauwgezet de instructies en zorg dat je jouw offerte correct en tijdig indient.
    • Offerte indienen: handleiding en video
    • Digitaal ondertekenen van je offerte met de eID: handleiding
    • Handtekenmethode uittesten: handleiding 
    • Wat heb je nodig?
      • Een eID-kaartlezer 
      • Pincode van jouw eID. Ben je de pincode vergeten? Neem contact op met de dienst Burgerzaken van jouw woonplaats om een nieuwe pincode aan te vragen of je code te deblokkeren. 

Meer info over het platform e-procurement?
Helpdesk: 02 740 80 00 02 of e.proc@publicprocurement.be

Elektronische facturatie

Volgens de Europese norm moeten facturen elektronisch verzonden worden in XML-formaat en rechtstreeks aan je klant worden gericht via het Peppol-netwerk. Andere via e-mail verzonden formaten (pdf, xls, …) worden niet beschouwd als elektronische facturen volgens deze norm.

Meer info hierover vind je via deze links: