Vergunningen 

Sinds 1 december is het mogelijk om je aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning digitaal in te dienen.

Op www.omgevingsloket.be kan je inloggen met je elektronische identiteitskaart. Daarna word je door de verschillende stappen van de aanvraag geloodst zoals het toevoegen van plannen, aanduiden van de locatie en invullen van de gegevens van de aanvraag. Bij elke stap is een instructiefilmpjes beschikbaar.

Deze nieuwe digitale werkwijze is voordelig voor jou als aanvrager, voor onze dienst Omgeving en Wonen en voor het milieu. Zo is het digitale aanvraagdossier automatisch beschikbaar voor onze dienst Omgeving en Wonen en kan jij als aanvrager de status van je dossier op elk moment raadplegen via www.omgevingsloket.be. Wanneer een extern advies moet worden aangevraagd, kan ook de adviesverlener het dossier raadplegen.

Een digitale aanvraag is dus sneller, eenvoudiger en transparanter dan een traditionele papieren aanvraag.

Hoe werkt het?
Met je elektronische identiteitskaart en kaartlezer (verkrijgbaar voor 6 euro bij de dienst Burgerzaken) bij de hand surf je naar www.omgevingsloket.be, het digitaal platform van de Vlaamse overheid. In dit filmpje wordt stap voor stap uitgelegd hoe je je bouwaanvraag digitaal indient. Een helpdesk beantwoordt eventuele vragen.

Toch liever je aanvraag indienen op papier? Dat kan via onderstaande formulieren.

De procedure voor een vergunning duurt maximaal 105 dagen, na het verkrijgen van je vergunning moet deze nog eens 30 dagen uitgehangen worden vooraleer je aan de werken kan beginnen.